top of page
Search

ODLUKE HZZO-A UGROŽAVAJU PRAVO GRAĐANA NA PRAVOVREMENU I DOSTUPNU ZDRAVSTVENU SKRB

  • Writer: Zoran Jokanović
    Zoran Jokanović
  • Jul 21
  • 2 min read

Izražavamo duboku zabrinutost zbog najnovijih odluka Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje (HZZO), kojima su bolnicama u biti smanjeni mjesečni financijski limiti. Uveden je novi model isplate prema kojem se 90 % sredstava isplaćuje unaprijed, a preostalih 10 % tek po izvršenju usluge. I ova je odluka, kao i mnoge prije nje, donesena bez konzultacija s bolnicama, strukom ili drugim ključnim dionicima. Njezine posljedice osjetit će prije svih – pacijenti.

Nisu bolnice u “dugovima”, nego HZZO namjerno planira nerealno niske troškove

Uskraćivanjem sredstava bolnicama izravno se ugrožava dostupnost i kvaliteta zdravstvene zaštite. Sustav koji ne prepoznaje stvarne potrebe populacije, ne plaća sve obavljene usluge i istodobno ograničava financijska sredstva, prestaje biti sustav sigurnosti za građane. Bolnice ne odbijaju pacijente, ali sve češće ostaju bez mogućnosti da im pruže odgovarajuću skrb.

Trenutačna situacija posebno je alarmantna zbog povećanog broja pacijenata tijekom turističke sezone i manjka zdravstvenog osoblja zbog godišnjih odmora. Istovremeno, sustav i dalje funkcionira prema tzv. povijesnim limitima – zastarjelim i netransparentnim iznosima koji nemaju veze s realnim troškovima bolnica. Dugovi koje bolnice gomilaju nisu rezultat samo neracionalnog poslovanja, već velikim dijelom posljedica činjenice da HZZO godinama ugovara nerealno niske cijene usluga, djelujući kao jedini kupac, koji često i ne priznaje sve obavljene usluge.

Umjesto ušteda – potrebna je sustavna reforma

HUBOL već godinama poziva na temeljitu reformu sustava financiranja bolnica. Umjesto fiksnih limita, potrebno je uvesti plaćanje po stvarno izvršenim uslugama. Preduvjet za to je određivanje realnih cijena, što ne može i neće nikada učiniti politička administracija, a što je moguće postići kroz rad neovisnog tijela sastavljenog od osiguravatelja, pružatelja usluga, regulatora i predstavnika struke. Također je nužno revidirati vrijednosti dijagnostičko-terapijskih postupaka te preispitati model zdravstvenog osiguranja, uključujući decentralizaciju HZZO-a i otvaranje prostora za tržišno nadmetanje, u skladu s europskom praksom.

ree
Pacijenti su najveće žrtve loših odluka

Cijenu lošeg upravljanja sustavom i nerealnog planiranja HZZO-a doslovno plaćaju pacijenti. Ako ostane ovakav model, realno je očekivati dulje liste čekanja, nestašice lijekova, pritisak na zaposlene, rast dugova prema dobavljačima i još jednu skupu sanaciju iz državnog proračuna.

U središtu zdravstva nalazi se pacijent – osoba koja traži sigurnu, dostupnu i pravovremenu zdravstvenu skrb. Upravo pacijenti će biti prvi pogođeni ako bolnice ostanu bez novca za osnovne potrebe.

"Ako bolnicama uskraćujete novac za rad, uskraćujete pacijentima liječenje. Bolnice neće prestati primati bolesne ljude zato što su premašile administrativni limit. No, svaka takva odluka HZZO-a dodatno narušava sustav koji jedva preživljava. Vrijeme je da pacijenti budu središte zdravstvenog planiranja, a ne statistika za ostvarivanje ušteda." - upozorava Ivana Šmit, predsjednica HUBOL-a

Poziv na odgovornost i suradnju

Zdravstveni sustav nije rashodovna stavka proračuna, već temelj sigurnosti i opstojnosti društva. Stoga pozivamo HZZO, Ministarstvo zdravstva i Ministarstvo financija na hitan dijalog sa zdravstvenim ustanovama, strukom i organizacijama koje su dionici u sustavu. Odluke koje se donose moraju služiti pacijentima – jer bez njih sustav nema smisla.

 
 
bottom of page